تولید انکودر HD برای اولین بار در کشور

تهران، ایران، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ – برای اولین بار در کشور، شرکت نوآوران ارتباطات امید موفق به تولید فشرده ساز (انکودر) با استاندارد MPEG4 و کیفیت تصویر HD گردید. این دستاورد بزرگ حاصل سالها تحقیق و توسعه و ارائه دستگاه های متنوع در زمینه انتقال صدا و تصویر می باشد. تولید این دستگاه، که با فشرده سازی پیشرفته اش می تواند نرخ دادۀ خروجی را تا ۲۵۶ Kbps نیز پایین بیاورد، جهشی بزرگ در راستای ایجاد بستر راه اندازی تلویزیون دیجیتال با کیفیت بالای High Definition) HD) بر روی بستر تلویزیون زمینی دیجیتال (DVB-T/T2)، ماهواره (DVB-S/S2) و شبکه (IP) می باشد. برای اطلاع از مشخصات فنی این دستگاه به صفحه این محصول مراجعه نمایید.

صفحه محصول انکودر HD

دربارۀ استاندارد فشرده سازی H.264 و کیفیت تصویر HD

اچ.۲۶۴/امپگ-۴ بخش ۱۰ یا ای‌وی‌سی (کدک ویدیویی پیش‌رفته) (به انگلیسی: H.264/MPEG-4 Part 10 or AVC) استانداردی برای فشرده‌سازی ویدیو است و درحال حاضر یکی از رایج‌ترین قالب‌های مورد استفاده برای ضبط، فشرده‌سازی و توزیع ویدیوی وضوح بالا به شمار می‌رود. آخرین مرحله اجرایی روی نسخه اولیه این استاندارد در مه ۲۰۰۳ خاتمه یافت.
اچ.۲۶۴/امپگ-۴ ای‌وی‌سی از استانداردهای کدک بلوک‌گرای بر پایه جبران‌سازی حرکتی‌ست که به‌وسیله گروه کارشناسان کدگذاری ویدیو (وی‌سی‌ای‌جی) آی‌تی‌یو-تی به همراه سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ایزو)/کمیته الکتروتکنیکی بین‌المللی (آی‌ای‌سی) گروه کارشناسان تصویر متحرک (امپگ) توسعه داده شده است. اچ.۲۶۴ ماحصل یک کار گروهی با نام تیم ویدیویی مشترک (جی‌وی‌تی) است. استاندارد اچ.۲۶۴ مربوط به آی‌تی‌یو-تی و استاندارد امپگ-۴ ای‌وی‌سی مربوط به ایزو/امپگ (به طور رسمی با عنوان ‎۱۴۴۹۶-۱۰‎ ـ امپگ-۴ بخش ۱۰، کدگذاری ویدیویی پیش‌رفته) به طور مشترک نگهداری می‌شوند تا محتوای فنی یکسانی داشته باشند‌.
شاید اچ.۲۶۴ بیشتر از همه به‌خاطر قرارگیری در زمره یکی از کدک‌های دیسک‌های بلوری شناخته می‌شود؛ تمام اجراکننده‌های دیسک‌های بلوری بایستی قادر باشند اچ.۲۶۴ را رمزگشایی (دیکود) کنند. اچ.۲۶۴ هم‌چنین به طور گسترده به‌وسیله منابع پخش‌کننده اینترنتی (streaming) مانند ویدیوهای وب‌گاه‌های ویمئو و یوتیوب و فروشگاه آی‌تیونز، نرم‌افزارهای اینترنتی مانند ادوبی فلش پلیر و مایکروسافت سیلورلایت و نیز پخش‌کنندگان اچ‌دی‌تی‌وی نوع زمینی، کابلی و ماهواره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویدیوی اچ‌دی (به انگلیسی: HD video) یا ویدیوی وضوح بالا (به انگلیسی: High-definition video)، به سامانه‌های ویدیویی با تفکیک‌پذیری بالاتری نسبت به ویدیوی وضوح استاندارد (اس‌دی) گفته می‌شود و عمدتاً شامل وضوح ۷۲۰×۱۲۸۰ پیکسل (۷۲۰p) یا ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل (۱۰۸۰i/۱۰۸۰p) است.

منبع: ویکیپدیای فارسی